I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, September 2, 2009

CHIROPRACTIC

Pengertian


Terapi chiropractic berasal dari bahasa Yunani "CHEIR" dan "PRAKTIKOS" yang ertinya dilakukan dengan tangan seperti yang dipraktikkan sekarang dan dirumuskan pada akhir abad 19 oleh Daniel David Palmer(seorang doktor dari Kanada)


Cara kerja chiropractic

Otak manusia mengirim energi/tenaga ke seluruh tubuh melalui sistem saraf pada sepanjang tulang belakang dan apabila terjadi dislokasi vetebra pada tulang belakang boleh membentuk blokade secara fizik yang menganggu transmisi ransangan saraf.Intervensi pada saraf yang disebabkan oleh dislokasi pada tulang belakang ini disebut subluksasi(subluxation).Jika subluksasi ini disingkirkan,keseimbangan tulamg belakang akan diperbaiki dan kerja saraf akan kembali normal.


Berdasarkan pengamatan mengenai struktur tulang belakang dan sistem saraf,tulang belakang terdiri daripada 24 tulang yang disebut vertebra yang membungkus dan melindungi korda spinalis/spinal cord.Melalui celah-celah antara vertebra,keluar pasangan saraf yang mencapai ke seluruh tubuh termasuk otot,tulang,organ tubuh dan kelenjar.


Sistem saraf terdiri dari 3 sistem

i. Sistem saraf sentral/pusat yang terdiri atas otak dan sumsum belakang atau spinal cord.

ii. Sistem saraf otonomik yang mengawal fungsi tubuh yang berfungsi secara automatik seperti jantung,pencernaan dan enzim.

iii.Sistem saraf periferal yang menghubungkan sistem saraf pusat ke seluruh jaringan tubuh dan otot.
Jika terjadi dislokasi pada sebuah vertebra,saraf setempat akan mendapat tekanan.Akibatnya saraf tersebut tidak boleh berfungsi normal dan boleh menyebabkan kurang berfungsi,ketidakseimbangan atau tidak selesa dan akhirnya penyakit pun timbul.Oleh itu setiap kecederaan atau kerosakan,penyakit atau perubahan struktur pada tulang belakang boleh mempengaruhi kesihatan tubuh.

Dengan itu jelaslah di sini bahawa kepentingan untuk mendapatkan rawatan membetulkan tulang belakang ini kerana ianya membabitkan kelancaran saraf yang berhubung terus dengan otak seperti yang dinyatakan di atas.






No comments:

Post a Comment