I made this widget at MyFlashFetish.com.

Friday, February 26, 2010

Darah tinggi dan terapi herba

Darah tinggi melibatkan tekanan darah yang dikenakan pada pembuluh arteri semasa darah mengalir ke seluruh tubuh.Apabila tekanan darah melebihi kadar optimun/normal boleh mengakibatka strok,sakit jantung,masalah di buah pinggang dan ada hubungkait dengan penyakit kencing manis.
Tanda-tanda awal dapat diketahui seperti berikut:
  1. Sakit bahagian kepala
  2. Mata merah dan berair
  3. Kesemutan di kaki dan tangan
  4. Terasa sakit dan tegang di bahagian tengkuk
Punca berlakunya darah tinggi masih dalam kajian tetapi kematian terus berlaku dan disini HPA menawarkan satu alternatif pengubatan herba selari dengan slogan dan anjakan dunia kini iaitu kembali kepada alamiah atau 'Back to Nature'.

Ubatan kimia
Pelbagai ubatan kimia yang telah berada di pasaran merupakan pilihan utama dalam Perawatan Alopati.Kesan sampingan daripada pengubatan alopati juga tidak boleh dielakkan akibat daripada penggunaan bahan kimia secara berterusan.

Salah satu jenis ubatan untuk darah tinggi ialah jenis 'Beta-blokers'.Ubat ini memberikan kesan sampingan seperti dizziness,penurunan rangsangan seks,sukar tidur atau terlalu mengantuk,keletihan/fatigue,kaki dan tangan sejuk,denyutan jantung menjadi telalu perlahan,edema,masalah pernafasan dan juga kemurungan.

Kembali kepada Alamiah
Negara memiliki kekayaan Hutan Hujan Tropika yang dipenuhi dengan tumbuhan ubatan.Ubatan herba telah diamalkan sepenuhnya sebelum kedatangan ubatan moden di pasaran.Keupayaan ubatan herba juga tidak boleh diperkecilkan apabila kajian-kajian di universiti tempatan membuktikan tanggapan pengamal herba masa dahulu memeng benar berlaku seperti kajian ke atas Tongkat Ali dan Pegaga.
Adalah tidak logik di negara kita yang kaya dengan hutan ini hanya mempunyai 2 jenis herba sahaja boleh dijadikan ubatan yang berkesan.Menyedari tentang hal ini kita akan membongkar seribu khazanah rimba negara yang meyimpan pelbagai ubatan yang mujarab.

Setiap herba diuretik adalah Anti-Hipertensi
Herba-herba yang bersifat monocot iaitu urat daun yang selari,akar serabut dan mempunyai ruas pada batang mempunyai kesan diuretik iaitu memperbanyakkan pengeluaran air kencing (urin).Akar atau bulu jagung,daun pandan,air kelapa,akar buluh,lalang,barli dan air beras juga boleh digunakan bagi membantu penurunan darah tinggi.

Malac
Malac adalah produk yang terdiri daripada beberapa herba yang memberi kesan diuretik.Pengambilannya akan menyebabkan berlakunya pengeluaran urin yang banyak dan tekanan darah akan menurun.Tindakan herba ini sangat berkesan pada masalah penyempitan saluran darah terutama di buah pinggang yang merupakan salah satu penyebab utama berlakunya tekanan darah tinggi.

Vitex
Produk HPA yang menggunakan Pokok Patawali(Tinospora crispa) untuk tekanan darah tinggi.Ditinjau dari sudut farmakologi,Pokok Patawali yang terdapat dalam ramuan ini mengandungi satu bahan aktif yang dikenali sebagai 'Palmatin' yang bertindak sebagai penurun tekanan darah(hipoglisemik).Kajian juga mendapati bahawa 'Palmatin' tidak mendatangkan kesan sampingan seperti ubatan kimia untuk darah tinggi dan kencing manis.

Habbatus-sauda softgel
Habbatus-sauda HPA ini diformulasi daripada minyak habbatus-sauda.Minyak ini kaya denganasid lemak tak tepu(EFA).Produk ini juga membantu untuk tekanan darah tinggi.Ini dinyatakan juga oleh Rasulullah SAW dalam hadis-hadis pengubatan.Kajian membuktikan minyak yang terhasil dari habbatus-sauda ini mengandungi nilai nutrisi yang tinggi terutama bagi meningkatkan sistem imuniti tubuh manusia.

Omega-3
Oleh kerana tekanan darah tinggi ada hubungan dengan masalah jantung dan ginjal,maka perawatan herba lebih melihat kepada perawatan menyeluruh.Jantung perlu dikuatkan dengan pengambilan Omega-3 softgel dan ginjal perlu dikuatkan dengan pengambilan herba Malac.Omega-3 mengandungi EPA yang baik untuk jantung dan menggalakkan berlakunya arterioskeloris

Minyak VCO(Minyak Kelapa Dara) dan Minyak Zaitun
Pengambilan Minyak VCO dan Minyak Zaitun sebanyak 3 sudu sehari juga dapat menurunkan tekanan darah tinggi.Minyak masak yang digunakan setiap hari juga boleh menjadi penyebab berlakunya tekanan darah tinggi.VCO ialah minyak kelapa dara yang diproses tanpa menggunakan api.Sejenis minyak yang dapat menghilangkan plak dalam pembuluh darah sekaligus akan menurunkan darah tinggi.Ia sejenis minyak rantaian sederhana yang akan meningkatkan HDL dalam darah.

Minyak zaitun pula yang diproses secara tradisional tanpa penapisan 'refine' yang dikenali sebagai Extra Virgin Olive Oil yang telah lama digunakan dalam pengubatan Islam untuk menurunkan darah tinggi.Minyak Zaitun meruap pada suhu yang sangat tinggi iaitu 480 darjah celcius.Minyak biasa akan menjadi karsinogen iaitu beracun apabila dididih berulang kali apabila menggoreng.

Makanan yang diawet juga menjadi penyebab kepada berlakunya tekanan darah tinggi.Semakin banyak barangan yang diproses diambil pada setiap hari semakin mudahlah berlakunya tekanan darah tinggi.Makanan tersebut antaranya ikan masin,telur masin,kicap,makanan yang mengandungi MSG,Natrium benzoate,sos,baking soda dan lain-lain lagi.

Cuba kurangi pengambilan makanan yang mengandungi pengawet dan banyakkan makan makanan seperti bawang,sayuran dan buahan yang kaya dengan Kalium seperti tembikai,pisang,epal hijau dan kurma.Pengambilan pisang setiap hari akan mengurangkan risiko strok 40%.Kurma pula mengandungi 'Salisilat' yang akan mempengaruhi Prostaglandin yang baik untuk menurunkan tekanan darah tinggi.

Produk HPA yang mengandungi Vitamin C:
  1. Kapsul Morin-A
  2. Kapsul Radix
  3. Kapsul Roselle
  4. Kapsul Herba Tuju Angin
  5. Kapsul Paramaria Plus
  6. Kopi Radix
  7. Bijirin Radix
  8. Kordial Roselle
Darah tinggi dan Bekam(Al Hijamah)
Berbekam adalah kaedah yang paling berkesan dalam pengubatan darah tinggi.Darah yang kotor yang berada di bawah permukaan kulit disedut keluar pada bahagian tubuh tertentu.Terdapat hadis nabi yang menyuruh berbekam apabila darah berada dalam tekanan tinggi kerana boleh menyebabkan kematian.Bekam juga baik masalah kesihatan yang lain.

Syukur pada Allah SWT kerana memberi kita banyak pilihan pengubatan tanpa bergantung kepada pengubata kimia semata-mata yang diibaratkan seperti api apabila kecil menjad kawan apabila besar menjadi lawan..

Sesungguhnya kita berusaha,Allah SWT yang menentukan segalanya dan kepadaNya kita berserah..

No comments:

Post a Comment