I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday, November 3, 2009

Minyak Kelapa Dara

Minyak kelapa dara (Virgin Coconut Oil) merupakan sejenis lemak yang bukan berasal dari lemak haiwan,yang mengandungi 80% lebih kandungan lemak tepu yang diekstrak daripada buah kelapa.Ia digunakan dalam masakan,pembuatan kek dan kosmetik.

CIRI-CIRI VCO

Minyak kelapa dara adalah sejenis trigliserida yang mengandungi 86.5% asid lemak tepu,5.8% monounsaturated fatty acids dan 1.8% polyunsaturated fatty acids.Dari sudut asid lemak tepunya,kandungan utama minyak kelapa adalah 44.6% lauric acid,16.8% myristic acid dan 8.2% palmitic acid walaupun ia juga mengandungi 7 asid lemak tepu berbeza secara keseluruhannya.

Kandungan monounsaturated fatty acid hanyalah oleic acid manakal polyunsaturated fatty acid hanyalah linoleic acid.VCO merupakan di antara minyak sayuran/tumbuhan yang paling stabil serta lambat dioksidakan dan tahan daripada menjadi busuk(rancid).

Minyak kelapa bersifat cecair apabila berada pada suhu 76F dan ke atas,manakala menjadi lemak atau pejal apabila berada di bawah suhu sedemikian.Ia telah digunakan sejak sekian lama sebagai minyak masakan.Kuasa-kuasa besar kapitalis kuffar barat memulakan kempen memburukkan minyak kelapa atas alasan kesihatan bagi melariskan jualan minyak polyunsaturated fats(poli tak tepu) seperti minyak soya dan jagung.Hakikatnya,penduduk yang mengambil lemak tepu lebih sihat seperti penduduk kawasan tropika seperti mana kajian yang telah dijalankan.


KELEBIHAN PENGGUNAAN MINYAK KELAPA DARA (VCO) SEBAGAI SUMBER ASID LEMAK DAN NUTRASEUTIKAL
  1. Kestabilan minyak kelapa dara

  2. Meransang fungsi kelenjar tiroid

  3. Anti penuaan

  4. Meransang penurunan berat badan

  5. Anti kanser

  6. Anti mikrob(antiseptik)

  7. Baik untuk penjagaan kulit

Insyaallah dengan adanya VCO Softgel keluaran HPA dan kita mengamalkannya..mudah-mudahan Allah memberi keberkatan dan kesembuhan kepada pengamalnya.


No comments:

Post a Comment